LAPORAN
KAJIAN TINDAKAN
TAJUK
Hey! CatchME :
Meningkatkan Kemahiran Murid
Menulis Lima Ayat Berpandukan
Gambar
AFFIDAH BINTI AFANDI
SK BUKIT LINTANG
81900 KOTA TINGGI
(BAHASA INGGERIS)
Komen
Wakil Guru
Wakil Ibu
Wakil Murid Cemerlang
Wakil Murid Galus
Komen
Wakil Guru
Wakil Ibu
Wakil Murid Cemerlang
Wakil Murid Galus
ISI KANDUNGAN Muka surat
Penghargaan 2
Abstrak 3
Refleksi
Pengajaran dan Pembelajaran Yang Lalu 4
Fokus Kajian 5
Objektif Kajian 5
Kumpulan Sasaran 6
Pelaksanaan Kajian 6
Tinjauan Masalah 6
Tindakan Yang Dijalankan 9
Aktiviti
1 9
Aktiviti
2 11
Aktiviti
3 13
Refleksi Keseluruhan Kajian 18
Cadangan Kajian Seterusnya 23
Bibliografi 24
Lampiran 25
Modul
‘Hey! CatchME
Borang
Soal Selidik
Sampel
Soalan Ujian Pra / Pos
Sampel
Jawapan Ujian Pra
Sampel Jawapan
Ujian Pos
Sampel Hasil
Kerja Murid (Draf)
Sampel Latihan
Murid
Sampel Catatan
Ulasan Ibu/Bapa/Penjaga Murid
Penghargaan
Setinggi-tinggi
penghargaan dan terima kasih yang tidak tehingga di atas segala kerjasama serta
sokongan dan bimbingan yang diberikan selama saya menjalankan kajian tindakan
ini kepada :
Guru Besar
SK
Bukit Lintang, Kota Tinggi;
Puan
Nurlia bt Mohamad
Guru Penolong Kanan Kurikulum
SK
Bukit Lintang, Kota Tinggi;
Encik
K Rajendran
JK Kajian Tindakan
Daerah
Kota Tinggi;
Jurulatih Utama Kajian Tindakan
Daerah
Kota Tinggi;
PPD Kota Tinggi;
dan
Murid-Murid Tahun 6 Gemilang
SK
Bukit Lintang, Kota Tinggi.
ABSTRAK
Kajian
ini bertujuan untuk meningkatkan kemahiran murid menulis ayat berpandukan gambar
bagi mata pelajaran Bahasa Inggeris Tahun 6 Gemilang. Seramai 30 orang murid
dan seorang guru terlibat dalam kajian ini. Kajian ini memfokuskan kepada
penulisan ayat dengan struktur yang betul (Subject
– Verb – Object). Oleh itu, saya telah menggunakan modul ‘Hey! CatchME’ untuk membantu
menambahkan pengetahuan dan kemahiran Bahasa Inggeris mereka. Modul ini adalah
hasil karya saya sendiri yang mengandungi 6 unit pembelajaran. Saya telah
menjalankan langkah-langkah yang dirancang dalam masa 3 bulan dan didapati penguasaan murid semakin
memuaskan berbanding sebelumnya. Murid juga telah menunjukkan respon positif
dalam aktiviti pengajaran dan pembelajaran.
Sikap dan disiplin mereka juga sangat memuaskan serta minat terhadap
Bahasa Inggeris yang semakin mendalam. Pada pendapat saya, sekiranya
murid-murid ini tidak dibantu ianya akan menimbulkan masalah yang lebih rumit
lagi sama ada di pihak guru mahupun murid bagi sesi-sesi aktiviti pengajaran
dan pembelajaran yang akan datang.
1. REFLEKSI
PENGAJARAN DAN PEMBELAJARAN YANG LALU
Saya
mula mengajar Tahun 6 Gemilang pada tahun 2011 ini. Saya tidak pernah mengajar
mereka sebelumnya. Apabila saya mula ditugaskan mengajar dalam kelas-kelas
tertentu yang tidak pernah ditugaskan sebelum ini, saya gemar mengulangkaji
atau mengenalpasti perkembangan kemahiran murid dalam kemahiran-kemahiran
tertentu yang telah dipelajarinya pada tahun-tahun lepas dalam penulisan Kertas 2. Saya haruslah mendapat
gambaran yang jelas tentang tahap penguasaan mereka sebelum melaksanakan kaedah
yang sesuai. Namun saya sangat kecewa kerana banyak masalah yang tidak
diselesaikan sedangkan kemahiran-kemahiran ini telah mula dipelajari pada Tahun
4 malah ada yang dipelajari seawal pada
Tahap 1. Saya mengambil satu daripadanya
untuk dipertingkatkan iaitu menulis lima ayat berpandukan gambar .
Biasanya
kemahiran inilah yang menjadi kegemaran saya untuk menilai murid yang baru
diajar pada kali pertama. Hal ini adalah kerana ianya merupakan soalan yang
mudah dikuasai dan dipelajari. Sudah tentulah saya menjangkakan sesuatu yang
melegakan hati kerana ini adalah kelas kedua terbaik. Tahun 6 adalah waktu
menggilap potensi mereka ke arah penguasaan yang lebih konsisten . Namun, tidak
begitu yang saya alami. Sewaktu aktiviti pengajaran dan pembelajaran
berlangsung di dalam kelas, tiada seorangpun murid yang dapat membina satu ayat
yang betul dan tepat. Bahkan yang tampil sukarela memberikan satu ayat juga
tidak ada. Di dalam sesi menulis pula, mereka kerap melakukan kasilapan ejaan
walaupun bagi perkataan yang mudah-mudah seperti ‘sitting’ dieja sebagai ‘setting’,
‘write’ menjadi ‘right’ dan
beberapa perkataan lagi. Hal ini berpunca dari masalah kurang pembacaan. Jadi,
banyak perkataan tidak begitu ‘familiar’ bagi
murid lebih-lebih lagi kepada mereka yang terlalu lemah dan ditambah pula daya
ingatan yang rendah. Keadaan ini telah menjadikan waktu pengajaran dan
pembelajaran saya sunyi sepi dan amat membosankan. Tidak ada suara-suara yang
berupaya menyebut, membaca, menulis dan mengeja dalam Bahasa Inggeris. Setiap hari saya merasakan seolah-olah
bercakap dengan pokok atau tunggul kayu kerana tiada sebarang perkataan Bahasa
Inggeris yang keluar dari mulut mereka untuk memberikan reaksi terhadap apa
yang saya katakan. Saya perlu sedar bahawa kekecewaan saya ini tidak dapat
diubati oleh sesiapapun melainkan bergantung atas daya usaha saya sendiri. Maka
dengan sebab itulah saya menjalankan kajian tindakan ini untuk menyelesaikan
permasalahan yang timbul. Jika tidak, sudah pasti murid-murid ini akan rugi dan
saya pula tidak akan dapat mengecap nikmat kepuasan sebagai seorang guru.
2. FOKUS
KAJIAN
Kajian
ini memfokuskan kepada penulisan ayat dengan struktur yang betul (Subject – Verb – Object). Murid-murid
tidak dapat menulis ayat dengan betul dan tepat adalah disebabkan tidak
mengetahui konsep struktur ayat yang betul. Hal ini berpunca dari faktor
penguasaan ‘grammar’ yang sangat
lemah dan dibantu pula oleh ‘vocabulary’
yang sangat minima di mana ia akan menjadikan sesuatu ayat yang dibina tidak
mempunyai struktur yang betul. Oleh itu, saya telah menggunakan modul ‘Hey! CatchME’ untuk membantukan
menambahkan pengetahuan dan kemahiran Bahasa Inggeris mereka terutamanya bagi kemahiran
menulis lima ayat berpandukan gambar.
Modul
ini adalah hasil tulisan saya sendiri berdasarkan pengalaman mengajar
murid-murid lemah di mana kaedah serta strategi yang digunakan mudah difahami
dan dipelajari. Di samping itu, ia juga dapat membantu meningkatkan penguasaan ‘vocabulary’ murid. Murid tidak akan
dapat menulis atau memahami teks Bahasa Inggeris tanpa penguasaan ‘vocabulary’ yang baik. Ianya bersesuaian
dengan tahap penguasaan Bahasa Inggeris yang lemah tanpa mengira kedudukan
kelas kerana walaupun saya mengajar kelas kedua tetapi tiada bezanya mengajar
murid-murid kelas paling lemah pada tahun-tahun sebelumnya iaitu kelas yang
telah saya ajar.
3. OBJEKTIF
KAJIAN
Berikut
adalah objektif kajian yang saya jalankan :
3.1
OBJEKTIF AM
Meningkatkan kemahiran
murid menulis lima ayat berpandukan gambar.
3.2
OBJEKTIF KHUSUS
Melalui kajian ini
murid-murid boleh :
3.2.1
Menyatakan jumlah orang yang dilihat di
dalam gambar;
3.2.2
Mengecam tempat di dalam gambar;
3.2.3
Menyatakan tiga kata kerja (verbs) berdasarkan gambar;
3.2.4
Menyatakan sekurang-kurangnya satu benda
(object) di dalam gambar;
3.2.5
Menanamkan sikap meminati mata pelajaran
Bahasa Inggeris; dan
3.2.6
Mempelbagaikan kaedah amalan pengajaran
dan pembelajaran guru.
4. KUMPULAN
SASARAN
Kumpulan
sasaran kajian tindakan ini adalah murid-murid Tahun 6 Gemilang. Mereka terdiri
dari 13 perempuan dan 17 lelaki. Murid-murid ini adalah dari kelas kedua tetapi
tahap penguasaan Bahasa Inggeris mereka adalah lemah.
5. PELAKSANAAN
KAJIAN
5.1 TINJAUAN MASALAH
Bagi
pelaksanaan kajian tindakan ini, saya telah membuat analisis tinjauan masalah
berdasarkan maklumat berikut :
5.1.1
Pemerhatian :
Saya telah dapat
mengumpulkan maklumat hasil pemerhatian saya terhadap tingkah laku murid semasa
aktiviti pengajaran dan pembelajaran di dalam kelas terutamanya ketika mengajar
kemahiran menulis lima ayat berdasarkan gambar. Berikut adalah adalah hasil
rumusan pemerhatian tersebut :
i.
Kurang pendedahan terhadap kemahiran
penulisan;
ii.
Tidak tahu memberi respon semasa
aktiviti pengajaran dan pembelajaran oleh guru;
iii.
Penguasaan vocabulary yang terlalu minima;
iv.
Pembacaan yang amat kurang.
v.
Kesilapan ejaan yang
5.1.2
Soal Selidik :
Saya menjalankan sesi
soal selidik secara tidak formal di dalam kelas semasa proses pengajaran dan
pembelajaran berlangsung. Saya tidak memberikan borang kepada murid-murid
sebaliknya hanya mengemukakan soalan lisan dan membuat analisis terhadap
sesuatu soalan berpandukan respon yang mereka berikan.
Analisis soal selidik
tersebut dapat dilihat seperti di dalam jadual di bawah :
Bil
|
SOALAN
|
JAWAPAN
|
|
YA
|
TIDAK
|
||
1
|
Adakah kamu
minat Bahasa Inggeris?
|
10 orang
|
20 orang
|
2
|
Adakah vocab kamu bagus?
|
30 orang
|
|
3
|
Adakah kamu
mempelajari teknik menulis ayat sebelum ini?
|
30 orang
|
|
4
|
Adakah kamu
hanya menulis sahaja sebarang ayat asalkan cukup lima?
|
30 orang
|
|
5
|
Adakah kamu
terus menulis ayat setelah melihat gambar?
|
25 orang
|
5 orang
|
6
|
Adakah kamu
tahu maksud perkataan-perkataan yang kamu guna?
|
23 orang
|
7 orang
|
Rumusan penting yang
dapat diambil dari analisis soal selidik di atas adalah :
1. 100%
murid - tidak menguasai vocabulary dan tidak mempunyai teknik
penulisan
tertentu kecuali dengan cara masing-masing yang
tersendiri.
2. 66.67%
murid - tidak meminati mata pelajaran
Bahasa Inggeris
3. 83.33%
murid - tidak membuat rangka/mencari
isi penting sebelum menulis
Angka-angka
yang ditunjukkan pada jumlah peratus di atas telah menjelaskan kepada saya
bahawa murid-murid lebih banyak menguasai perkara-perkara negatif dan pasif berbanding
sesuatu yang memberi gambaran positif terhadap sikap dan kemahiran mereka.
Kurang dari 50% murid yang menunjukkan minat terhadap mata pelajaran yang saya
ajar ini serta tidak menguasai kemahiran yang sewajarnya. Oleh yang demikian,
saya bertanggungjawab mengubah angka-angka tersebut serta pandangan mereka
terhadap Bahasa Inggeris supaya menjadi lebih membanggakan semua, khususnya
saya dan murid-murid itu sendiri.
5.1.3
Ujian Pra
Saya telah menjalankan
Ujian Pra terhadap murid-murid kajian saya ini untuk menilai serta menganalisis
sejauh mana pemahaman dan penguasaan terhadap kemahiran yang diajar. Saya
menilai jawapan murid berdasarkan jumlah ayat yang betul bukannya markah
seperti yang dilakukan semasa peperiksaan. Saya memberi nilai satu ayat yang
betul dan tepat bersamaan satu markah dalam kajian ini dengan tujuan supaya
mudah membuat analisis tentang konsep proses penguasaan kemahiran serta
struktur ayat yang dipelajari. Maka, markah penuh secara keseluruhan adalah
lima.
Berikut adalah analisis
markah Ujian Pra yang telah dijalankan :
MARKAH
|
JUMLAH
|
|
MURID
|
%
|
|
0
|
17
|
56.67
|
1
|
10
|
33.33
|
2
|
3
|
10
|
3
|
0
|
0
|
4
|
0
|
0
|
5
|
0
|
0
|
Berdasarkan analisis
ujian tersebut, hal pertama yang menyentuh kotak pemikiran saya adalah
ketidakupayaan murid menulis apa-apa ayat yang betul walaupun mereka dari kelas
kedua, di mana ianya menyumbangkan peratusan yang tertinggi iaitu 56.67% . Hal
ini diikuti 33.33% bagi kejayaan menulis 1 ayat dan peratus terendah adalah
bagi kejayaan menulis 2 ayat iaitu 10% sahaja. Sebagai rumusan hasil dari
pencapaian ujian, saya dapat nyatakan bahawa murid-murid menghadapi masalah
dalam menggunakan perkataan-perkataan dengan betul dan tepat sehingga
mencacatkan penstrukturan ayat. Setelah dikaji jawapan-jawapan mereka, saya
dapati penyumbang utama kepada masalah ini adalah penguasaan vocabulary yang minima serta grammar yang lemah terutamanya verb di samping kesilapan ejaan.
5.2
TINDAKAN YANG DIJALANKAN
Saya telah menjalankan
sesi rawatan mengikut waktu pengajaran dan pembelajaran saya dalam kelas
tersebut. Aktiviti pengajaran dan pembelajaran adalah berpandukan modul ‘Hey! CatchME’. Modul ini ditulis dengan
tujuan membantu murid menulis lima ayat seperti yang terdapat pada soalan
pertama Kertas 2, Bahasa Inggeris (Tahap
2). Walau bagaimanapun, set soalan atau gambar sebagai bahan bantu mengajar
tidak kesemuanya mengandungi sepuluh perkataan yang disediakan seperti di dalam
soalan sebenar. Misalnya, gambar-gambar yang dipetik dari buku teks Bahasa
Inggeris Tahun 6 tidak terdapat sebarang perkataan. Modul ini dapat
meningkatkan pengetahuan dan kemahiran murid dengan kaedah penulisan yang mudah
dipelajari dan difahami serta teknik meningkatkan vocabulary yang mudah dikuasai. Modul ini mengandungi 6 unit
pembelajaran dan murid diajar tentang isi-isi kemahiran unit demi unit dalam
aktiviti-aktiviti pengajaran dan pembelajaran yang dijalankan. Unit 5 dan Unit
6 tidak diajar secara formal sebaliknya ia telah menjadi rujukan kepada
unit-unit yang lain semasa aktiviti pengajaran dan pembelajaran.
Aktiviti-aktiviti yang dijalankan adalah :
5.2.1
AKTIVITI 1
Aktiviti 1 yang
dijalankan adalah berpandukan UNIT 1 (Place)
Unit 1 adalah kemahiran
mengenal pasti tempat-tempat yang telah dipelajari sejak dari Tahap 1 lagi.
Saya membahagikan jenis tempat-tempat ini kepada 3 bahagian iaitu di rumah, di
sekolah dan tempat-tempat lain di sekeliling kita seperti yang dinyatakan di
bawah :
UNIT 1 Place
1.1
At Home
1.2
At School
1.3
Places Around Us
(Sila
rujuk lampiran)
Murid-murid
mempelajari senarai perkataan yang diberikan berpandukan beberapa gambar yang
disediakan dan membaca dengan jelas. Mereka juga menulis maksud nama-nama
tempat tersebut dalam Bahasa Melayu bersebelahan perkataan-perkataan yang
diberikan terutamanya bagi perkataan yang baru pertama kali dipelajari,
contohnya backyard, balcony, assembly
ground dan camp site. Tujuan mereka
mempelajari Unit 1 ini adalah untuk memberi gambaran situasi yang ditunjukkan
dalam soalan. Sekiranya telah mengetahui sesuatu tempat murid-murid dapat
membayangkan apakah perbuatan-perbuatan yang berkemungkinan besar dilakukan
oleh pelaku-pelaku di dalam gambar. Bukan itu sahaja, dengan mengetahui apakah
tempat yang dilihat di dalam gambar, ianya dapat membantu murid untuk menulis
satu ayat. Hal ini adalah berkaitan dengan teknik penulisan yang terdapat dalam
UNIT 4. Apabila murid melihat sesuatu gambar yang diberikan, saya terus
bertanyakan ‘Where?’ dan murid-murid
menyebut tempat-tempat tersebut dengan tepat dengan merujuk kepada modul
terutamanya bagi perkataan yang belum pernah disebut sebelum ini.
PEMERHATIAN:
Saya
dapati murid-murid mempunyai masalah membaca kuat sejak pertama kali saya
meminta mereka berbuat demikian pada aktiviti pengajaran dan pembelajaran yang
lepas. Walau bagaimanapun, apabila saya menjalankan kajian ini mereka mula
membaca kuat sebagaimana yang diarahkan. Saya memang mengajar mereka seperti
murid Tahap 1.
REFLEKSI
Pada
mulanya saya tidak begitu berpuashati tentang sebutan dan bacaan mereka. Saya
sedar bahawa mereka tidak dilatih membaca kuat sebelum ini. Jadi, tentulah ia
agak sukar bagi mereka walaupun perkataan yang perlu disebut adalah mudah dan
sejajar dengan kedudukan mereka pada Tahun 6 ini. Kesungguhan yang saya
tunjukkan membuatkan mereka juga akhirnya bersungguh-sungguh melakukan aktiviti
ini kerana saya memerhatikan cara murid menyebut. Strategi saya yang suka
menyebut nama murid yang tidak membaca dengan jelas menjadikan mereka mengubah
cara pembacaan masing-masing. Kaedah mengecam dan membaca sesuatu perkataan
dapat membantu murid untuk mengeja dengan betul.
5.2.2
AKTIVITI 2
Aktiviti 2 pula
dijalankan adalah berpandukan UNIT 2
(Verb)
Melalui aktiviti ini
murid-murid diajar tentang perbuatan atau kata kerja yang boleh digunakan
berdasarkan gambar. Perbuatan-perbuatan yang dilakukan oleh manusia juga adalah
berdasarkan tempat-tempat di rumah, di sekolah dan tempat-tempat disekeliling
kita. Hal ini dapat dikaitkan dengan mengapa saya mengajar mereka tentang
mengenal pasti tempat-tempat tertentu di dalam gambar. Di dalam unit ini bagi
setiap verb ianya disertakan dengan
gambar sekali. Murid-murid tidak mempunyai masalah untuk memahami maksud
perkataan ‘verb’ yang disenaraikan.
Saya mengarahkan murid menulis maksud-maksud perkataan tertentu yang sukar
diingati walaupun setelah melihat gambar pada ruang gambar tersebut.
Terdapat tiga peringkat
pengajaran dan pembelajaran pada unit ini :
Peringkat pertama : Membaca dan memahamkan maksud
perkataan
Peringkat kedua : Mengenal
pasti dan menyatakan ‘subject’
Peringkat ketiga : Menyatakan
dan menulis ‘object’
Strategi pengajaran dan
pembelajaran seterusnya adalah membaca setiap ‘verb’ beserta ’object’ sekali.
Murid-murid tidak perlu menulis ‘subject’
kerana ianya terus boleh dinyatakan dengan melihat gambar. Setelah itu saya
menyebutkan ‘verb’ tertentu dan murid
pula menyatakan ‘object’ nya. Apabila
murid-murid diajar mengenai Unit 2 ini secara tidak langsung ia telah memberi
gambaran bagaimanakah caranya menulis ayat dengan betul atau apakah ayat yang
boleh ditulis. Gambar-gambar yang terdapat di dalam modul bertujuan membantu
murid mendapatkan petunjuk bagaimanakah situasi sebenar soalan-soalan latihan yang akan mereka lihat
kelak. Manakala tujuan membahagi-bahagikan ‘verb’
mengikut tempat-tempat tertentu pula adalah untuk membantu murid membuat
jangkaan terhadap sesuatu perbuatan yang dapat dilihat kelak. Hal ini penting
bagi kaedah ulangkaji berkesan sebelum menjelangnya peperiksaan. Sebagai
seorang guru, saya haruslah kreatif mencipta kaedah yang mudah dilakukan oleh
murid untuk mengulangkaji pelajaran.
Setelah itu,
murid-murid dilatih mengenal pasti dan menyatakan ‘verb’ berdasarkan gambar-gambar yang diberi. Murid menyenaraikan
perkataan-perkataan tersebut di dalam buku latihan mereka dan membacanya dengan
kuat dan jelas. Aktiviti ini tidak berhenti setakat ini sahaja, sebagai guru
yang kreatif dan sentiasa berusaha menyelesaikan masalah murid, saya telah
melaksanakan satu program vocab
setiap lima minit sebelum proses pengajaran dan pembelajaran bermula untuk
membantu mengingkatkan penguasaan vocabulary
murid berpandukan modul ‘Hey! CatchME’
. Strategi pelaksanaan program tersebut adalah seperti berikut:
1. Semua murid berdiri setelah membaca doa.
2. Guru
menyatakan satu verb dan meminta
murid memberikan object yang sesuai.
3. Murid
pertama yang berjaya memberikan jawapan, akan berdiri di hadapan sebagai ‘guru’
yang menyoal.
4. Murid
yang berjaya menjawab akan dibenarkan duduk.
5. Satu
persatu murid duduk sehingga selesai.
PEMERHATIAN:
Saya perhatikan
murid-murid ini sudah bertambah yakin. Mereka tidak lagi sukar mengeluarkan
suara dengan jelas ketika membaca. Walau bagaimanapun masih ada segelintir
murid yang tidak kedengaran suaranya seolah-olah tidak dapat menumpukan
perhatian kecuali ketika saya berdiri di sebelah mereka. Ada di kalangan mereka
yang sudah berani dan berminat mengangkat tangan untuk memberi respon terhadap
pertanyaan yang saya berikan. Manakala di dalam sesi program vocab pula, masih ramai murid yang tidak
lagi mahir menjawab tetapi saya faham ini adalah peringkat pertama sudah
tentulah mereka mempunyai masalah untuk mengingat. Saya tidak melatah dengan
situasi ini kerana ianya diteruskan pada masa-masa mendatang.
REFLEKSI:
Saya dapati tahap penguasaan murid
sudah bertambah begitu juga dengan keyakinan diri masing-masing. Oleh itu,
mereka sudah boleh membaca dan mengangkat tangan menjawab dengan sukarela. Saya
sangat gembira melihat banyak tangan yang diangkat di sekeliling kelas.
Jelaslah bahawa situasi ini menunjukkan bahawa mereka sememangnya sifar vocabulary. Apabila tidak ada apa-apa
perkataan yang dapat dinyatakan bagi memberi respon terhadap pengajaran dan
pembelajaran saya di dalam kelas, maka mereka hanya duduk diam sahaja seperti orang bisu. Inilah perbezaan
ketara yang dapat saya gambarkan.
5.2.3
AKTIVITI 3
Aktiviti
3 pula dijalankan berpandukan UNIT 3
(Writing Technique) dan
UNIT
4 (Constructing Sentences)
Unit
3 membolehkan murid-murid mempelajari kaedah menulis lima ayat
dengan menggunakan
teknik yang saya cipta sendiri iaitu ‘HoWheWhoWhAn’. Saya telah
menerangkan dan mengajar murid tentang maksud teknik tersebut bagi sesi yang
pertama di dalam aktiviti terakhir ini. Pertama sekali, saya menerangkan maksud
‘HoWheWhoWhAn’
seperti berikut :
1. HoWhe - How
many people?
Where?
Semasa murid melihat
gambar, saya bertanyakan soalan-soalan di atas kepada
mereka secara
lisan.Murid memberikan respon bagi ‘How
many’ dengan merujuk kepada perkataan-perkataan yang disediakan di dalam
modul mengikut kesesuaian jumlah orang di dalam gambar. Manakala ‘Where’ merujuk kepada Unit 1 yang telah
dipelajari dalam Aktiviti 1. Murid-murid telah faham mengapa mereka mesti
mempelajari nama-nama tempat terlebih dahulu.
2. Who - Who?
‘Who’ adalah
merujuk kepada ‘Subject’. Murid-murid
telah mempelajari ‘Subject’ dalam
Unit 2 berdasarkan gambar-gambar yang dipaparkan di dalam modul. ‘Subject’ yang dimaksudkan di sini
hanyalah orang sahaja kerana kebiasaannya memang terdapat orang di dalam
gambar.
Di
sini, murid-murid juga diminta memberikan respon secara lisan terlebih dahulu
siapakah ‘Subject’ tersebut. Saya
hanya mengajar murid tentang nama am sahaja dan mereka tiada masalah langsung
kerana hal ini telahpun dipelajari dalam Unit 2.
3. Wh - What
is/are the people doing?
Teknik
ini merujuk kepada ‘Verb’ pula.
Setelah melihat gambar murid menyatakan perbuatan yang dapat dilihat dan
menyenaraikannya dengan menambahkan ‘…ing’
seperti yang ditulis di dalam modul.
4. An - Any…sentence (choose 1)
Pilih salah satu dari
berikut :
1. People - verb
2. Animal - verb / how
many? Where?
3. Object - how many?
Where?
Saya
telah menerangkan kepada murid bahawa mereka hanya perlu memilih salah satu
dari perkara di atas untuk dijadikan ayat. Pilihan tersebut haruslah mengikut
kesesuaian gambar. Sekiranya mereka memilih ‘People’
maka ianya menyamai teknik ke-3. Sekiranya ‘Animal’ pula ianya menyamai teknik pertama atau boleh juga teknik
ke-3 kerana ia juga boleh merujuk kepada ‘verb’
dan akhir sekali sekiranya ‘Object’ ianya
menyamai teknik pertama.
Sewaktu
aktiviti ini dijalankan semua murid diajar tentang kesemua pilihan yang diberi.
Tujuannya adalah supaya murid dapat didedahkan dengan sebarang kemungkinan yang
akan berlaku semasa melihat sesuatu gambar. Misalnya, sekiranya tiada ‘animal’ di dalam gambar , murid-murid
boleh menulis tentang ‘object’
ataupun sekiranya ada lagi ‘people’ murid-murid
boleh menulis ayat dengan menyatakan ‘verb’
yang dilihat. Walau bagaimanapun, saya
menggalakkan murid menulis ayat tentang ‘object’
kerana biasanya memang terdapat ‘object’ berbanding ‘animal’ di dalam gambar di
dalam kajian ini.
Setelah
menjalankan aktiviti secara lisan dan hanya mengenalpasti dan mencatat isi-isi
penting berpandukan teknik ‘HoWheWhoWhAn’ di atas tadi sahaja,
baharulah saya beralih kepada kaedah menulis ayat lengkap dengan menggunakan ‘sentence pattern’ yang disediakan dalam
Unit 4. Dalam unit ini murid-murid mula menulis ayat satu persatu mengikut
teknik yang saya cipta supaya mereka mempunyai idea, apakah yang harus ditulis
dan bagaimanakah cara menulis mengikut struktur yang betul. Dengan lain
perkataan, teknik tersebut sebenarnya adalah kata kunci bagi menulis ayat
pertama hingga kelima. Ayat-ayat tersebut dapat dinyatakan seperti di bawah :
Ayat
pertama : HoWhe
Ayat
ke-2 : Who
Ayat
ke-3 & ke-4 : Wh
Ayat
ke-5 : Any…sentence
Saya
menyusun langkah demi langkah dengan teratur dalam proses menulis ayat ini
supaya murid-murid faham bagaimana caranya untuk menjawab soalan supaya
terbentuknya sesuatu ayat . Proses ini dipanggil membuat draf. (Sila rujuk Lampiran)
Berikut adalah contoh aktiviti membuat draf berdasarkan
gambar yang diberi:
Constructing Sentences
1. How
many people?
Some.
Where? In the playground
2.
Who?
1.
The
girl
2.
The
woman
3.
The
man
4.
The
boy
3. What
is/are the people doing?
Verb + Object
1.
Sitting + on the swing
2.
Playing + with his dog
3.
Skipping + near the bench
4.
Looking + at the children
5.
Jumping + over the skipping rope
4. Any…sentence
(choose 1)
1.
Animal -
dog = verb(barking)
2.
Object -
tree (one)
Setelah
menyiapkan draf, murid-murid dibimbing pula menulis lima ayat yang lengkap. Bagi
ayat pertama dan kelima murid terus boleh menulis manakala ayat kedua, ketiga
dan keempat, murid-murid haruslah memetik satu persatu ‘Who’ kemudian
digabungkan dengan mana-mana ‘What is/are the people doing’ menurut keseusaian di dalam gambar. Berikut
adalah contoh lima ayat yang dapat dihasilkan.
1.
There
are some people in the playground.
2.
The
girl is skipping near the bench.
3.
The
woman is sitting on the swing.
4.
The
boy is playing with his dog.
5.
There
is a tree in the playground.
Tujuan
draf dibuat adalah untuk meningkatkan tahap kemahiran murid menulis serta
kefahaman menyusun isi-isi penting bagi
setiap nombor ayat. Dengan cara ini murid sudah tahu atau mendapat idea apakah
yang harus ditulis pada ayat pertama hinggalah ayat kelima. Dalam melaksanakan
aktiviti ini murid-murid lebih banyak membaca berbanding dalam aktiviti
sebelumnya kerana perkataan yang dipelajari sudah semakin bertambah.
PEMERHATIAN
Murid-murid
telahpun mempunyai daya tumpuan belajar yang lebih memberangsangkan. Oleh itu,
pemikiran mereka juga telah dapat diaktifkan melalui sesi ‘brainstorming’ di mana semasa saya bertanya mengikut teknik HoWheWhoAn
satu persatu, mereka dapat memberi respon dengan pantas.
REFLEKSI
Saya
sangat berpuashati dan lebih bersemangat
untuk meningkatkan potensi mereka
apabila melihat daya keyakinan serta tahap penguasaan murid-murid saya ini yang
semakin bertambah. Mereka tidak mempunyai masalah untuk menyiapkan kerja rumah
yang diberi kerana konsep penulisan draf itu telah dapat meningkatkan tahap kefahaman
mereka.
5.3
REFLEKSI KESELURUHAN KAJIAN
5.3.1
Penilaian Pencapaian Murid
Saya
sangat bersyukur ke hadrat Allah S.W.T kerana kesemua aktiviti yang dirancang
telah dapat dijalankan dengan lancar. Saya begitu gembira sekali apabila
melihat keyakinan diri murid juga menunjukkan peningkatan. Hal ini dapat
ditunjukkan melalui pencapaian murid-murid di dalam Ujian Pos dan peperiksaan setara.
Jadual
di bawah menunjukkan perbandingan pencapaian sebelum dan selepas kajian :
MARKAH
|
JUMLAH
|
|||
Sebelum Kajian
|
Selepas Kajian
|
|||
Murid
|
Peratus
|
Murid
|
Peratus
|
|
0
|
17
|
56.67
|
0
|
0
|
1
|
10
|
33.33
|
0
|
0
|
2
|
3
|
10
|
0
|
0
|
3
|
0
|
0
|
0
|
0
|
4
|
0
|
0
|
0
|
0
|
5
|
0
|
0
|
30
|
100
|
Analisis pencapaian murid menunjukkan bahawa modul
‘Hey! CatchME’ yang digunakan
telah dapat membantu meningkatkan kemahiran menulis lima ayat berpandukan
gambar. Hal ini dapat ditunjukkan melalui angka 30 yang mewakili bilangan murid
yang dapat menulis lima ayat dengan tepat dan betul dan perubahan yang paling ketara adalah 0% bagi
murid-murid yang memperoleh markah 0 sedangkan semasa Ujian Pra inilah yang menyumbangkan
peratusan yang paling tinggi. (Sila rujuk
Lampiran)
Murid-murid
yang berprestasi sederhana iaitu mereka yang menguasai penulisan 2 ayat terus
berada di tahap paling tinggi manakala yang berprestasi rendah iaitu menguasai
penulisan 1 ayat juga turut mara menuju puncak. Bukan setakat itu sahaja, 17
orang murid yang saya anggap tidak berprestasi langsung berjaya membuktikan
bahawa diri mereka juga berpotensi berdiri sama tinggi dan duduk sama rendah
bersama rakan-rakan yang lain.
Jelaslah
bahawa pencapaian ini melambangkan keberkesanan proses pengajaran dan pembelajaran
di dalam bilik darjah dengan menjadikan modul “Hey! CatchME’ yang sangat sesuai
dengan tahap mereka. Peningkatan prestasi murid dalam menulis ayat ini sangat
perlu dititik beratkan kerana ianya dapat mempengaruhi markah keseluruhan murid
dalam mata pelajaran Bahasa Inggeris. Apa yang sangat membanggakan saya adalah ianya
dapat membantu murid mendapat markah yang baik dalam Kertas 2, Bahasa Inggeris
dan seterusnya membantu mereka lulus di
dalam peperiksaan setara yang telah dijalankan di sekolah semasa kajian ini
dilaksanakan. Pencapaian keseluruhan Bahasa Inggeris kelas 6 Gemilang dapat
dilihat menerusi jadual di bawah :
PEPERIKSAAN
|
PERATUS
|
UPPM 1
|
54. 3%
|
UPPM 2
|
91. 9%
|
5.3.2 Rumusan Pemerhatian
Sikap
kurang minat, kurang tumpuan dan tidak ada kemahiran menulis ayat yang
konsisten telah dapat diubah menjadi sebaliknya. Secara tidak langsung teknik
yang digunakan telah dapat meningkatkan penguasaan vocabulary murid. Oleh itu, sebagai seorang guru Bahasa Inggeris
saya tidak lagi merasa janggal seperti bercakap seorang diri kerana dikelilingi
orang-orang yang bisu. Walaupun bukanlah terlalu tinggi tahap penguasaan mereka
tetapi sekurang-kurangnya ada ramai murid yang dapat memberikan respon terhadap
aktiviti yang dijalankan. Saya juga sangat gembira kerana saya telah dapat
mewujudkan satu budaya baru di kalangan murid-murid ini dengan menjadikan waktu
rehat sebagai waktu menghafal vocabulary ataupun
menurut istilah murid ‘Play Vocab’ dengan
menjadikan modul ‘Hey! CatchME’ sebagai bahan utama. Hal ini bersesuaian dengan
modul tersebut kerana terdapat senarai perbendaharaan kata di dalam Unit 6 di
samping Unit 2 yang juga dijadikan bahan
permainan tersebut. Kesimpulannya, saya rasakan bahawa saya berjaya
merealisasikan bahawa ‘Learning English
Is Fun’ di kalangan murid-murid. Keseronokan ini telah menjadikan iklim
bilik darjah mereka sentiasa kondusif di mana ketika tiada guru di dalam kelas
sudah tidak kedengaran suara-suara yang suka membuat bising atau keluar kelas.
Hal ini disebabkan saya menggalakkan mereka ‘play
vocab’ dan ternyata mereka amat seronok dengan program ini. Mereka
dikehendaki menyebut perkataan-perkataan dengan jelas kepada rakan-rakan.
Secara tidak langsung, ia dapat meningkatkan daya pembacaan murid dan keyakinan
diri. Malah ramai di kalangan mereka yang sudah pandai mengeluarkan perkataan ‘louder’ sekiranya suara rakan mereka
tidak begitu jelas.
Jadual
berikut, menunjukkan analisis perbandingan soal selidik sebelum dan selepas
kajian :
Bil
|
SOALAN
|
JAWAPAN
|
|||
SEBELUM
KAJIAN
|
SELEPAS
KAJIAN
|
||||
YA
|
TIDAK
|
YA
|
TIDAK
|
||
1
|
Adakah kamu
minat Bahasa Inggeris?
|
10 orang
|
20 orang
|
30
orang
|
0
|
2
|
Adakah vocab kamu bagus?
|
0
|
30 orang
|
30
orang
|
|
3
|
Adakah kamu
mempelajari teknik menulis ayat sebelum ini?
|
0
|
30 orang
|
-
|
-
|
4
|
Adakah kamu
hanya menulis sahaja sebarang ayat asalkan cukup lima?
|
30 orang
|
0
|
0
|
30
orang
|
5
|
Adakah kamu
terus menulis ayat setelah melihat gambar?
|
25 orang
|
5 orang
|
30
orang
|
|
6
|
Adakah kamu
tahu maksud perkataan-perkataan yang kamu guna?
|
23 orang
|
7 orang
|
30
orang
|
0
|
7
|
Adakah kamu
rasa teknik menulis yang telah dipelajari ini mudah difahami? (‘HoWheWhoWhAn’)
|
-
|
-
|
30
orang
|
0
|
Berdasarkan
analisis di atas, jumlah murid yang memberikan jawapan ‘TIDAK’ adalah lebih
ramai sebelum kajian ini dijalankan iaitu:
1. Tidak
minat Bahasa Inggeris;
2. Tidak
memnguasai vocab;
3. Tidak
mencari isi-isi penting dahulu sebelum menulis; dan
4. Tidak
berfikir dahulu sebelum menulis.
Situasi
ini menggambarkan dengan jelas tentang permasalahan yang mereka hadapi dan
tidak ada intervensi yang digunakan untuk membantu mereka. Namun, jika tidak
dipecahkan ruyung manakan dapat sagunya. Begitulah kata pepatah Melayu yang
menjelaskan bahawa sekiranya saya tidak berusaha masakan dapat menggilap
potensi mereka dan jauh sekali mengubah prestasi yang rendah kepada suatu tahap
yang lebih membanggakan. Setelah kajian ini dilaksanakan, baharulah segala
kesusutan di benak mereka dapat dileraikan dan saya merasa sangat teruja
apabila melihat jawapan mereka berubah kepada ‘YA’ bagi 4 aspek penting di atas
dan apabila diajukan soalan tambahan, “Mengapakah
kamu minat Bahasa Inggeris?” , suara-suara murid kajian saya ini begitu
menusuk ke dalam kalbu apabila saya mendengar mereka berkata “ sebab Teacher Affidah yang ajar”. Saya
menganggap perubahan mereka ini memang sangat drastik kerana sikap, disiplin
serta kemahiran Bahasa Inggeris yang dimulai dengan hampir sifar dapat bergerak
dari satu nombor ke satu nombor yang lebih lebih besar nilainya dari masa ke
semasa sepanjang kajian, selepas kajian dan hinggalah ke hari ini iaitu
beberapa hari lagi sebelum mereka menghadapi UPSR. Sehinggakan ada di kalangan
mereka yang berkata, “ kalau teacher ajar
saya lagi dulu mesti saya pandai” . Memandang kepada wajah-wajah yang
menyatakan sebegini, saya bersyukur kerana Tuhan menganugerahkan saya ilham
untuk mencari kaedah dan strategi yang sentiasa mendekatkan diri saya kepada
muri tanpa memandang rendah terhadap diri mereka dengan sentiasa berfikir
bagaimanakah saya boleh menyelesaikan masalah murid-murid saya.
5.3.3 Pandangan Ibu Bapa / Guru Lain
Saya
telah mendapatkan maklum balas tentang modul ‘Hey! CatchME’ yang diberikan kepada murid-murid kajian saya
daripada ibu bapa masing-masing. (Sila
rujuk Lampiran)
Saya
telah menyediakan ruang untuk ibu bapa membuat ulasan terhadap modul tersebut
dan saya sangat gembira kerana ibu bapa murid-murid ini turut memainkan peranan
selaku guru di rumah. Saya memang mengharapkan agar ibu bapa melihat sendiri
modul yang saya gunakan sebagai intervensi untuk menyelesaikan masalah
anak-anak mereka dan saya meminta murid-murid saya ini menerangkan bagaimana
modul ini dapat membantu meningkatkan kemahiran mereka. Walaupun saya mengajar
di luar bandar, namun sudah ramai ibu bapa yang semakin celik Bahasa Inggeris
dan menginginkan anak-anak mereka setidak-tidaknya B atau C di dalam Bahasa Inggeris sekiranya tidak
mendapat A. Oleh yang demikian, saya menghadiahkan modul tersebut kepada anak
masing-masing dan memastikan menyiapkan kerja rumah dengan menggunakan modul
tersebut kerana ia mudah difahami.
Manakala
di pihak guru pula, rakan-rakan guru Bahasa Inggeris yang lain juga menggunakan
modul ini untuk mengajar dan membimbing murid-murid yang lemah. Murid-murid
dari kelas pertama juga menggunakan modul ini. Modul ini telah digunakan oleh
guru-guru lain dan saya sendiri di kelas-kelas lain iaitu Tahun 6 Cemerlang dan
6 Terbilang, Tahun 5 Gemilang dan Tahun 4 Cemerlang dan 4 Gemilang. Mereka
menggunakan modul ini kerana gambar-gambar ‘verb’
serta ‘sentence pattern’ sangat
membantu kerana itu adalah masalah utama murid untu menulis ayat yang betul.
Biasanya inilah masalah murid dari Tahun 4 hinggalah ke Tahun 6 dan guru yang
mengajar di Tahun 6 sudah tentulah bertungkus-lumus untuk berusaha
menyelesaikan masalah mereka ini sekiranya tidak dibendung sedari awal. Oleh
itu, saya selaku Ketua Panitia Bahasa Inggeris yang kerap menemui masalah ini
dari kelas-kelas lain telah mencarikan satu intervensi yang sesuai untuk semua
murid. Alhamdulillah kerana murid-murid Tahun 4 khususnya telah menunjukkan
prestasi yang memberangsangkan walaupun format dua kertas bagi mata pelajaran
Bahasa Inggeris ini baru dipelajari.
6. CADANGAN
KAJIAN SETERUSNYA
Saya bercadang untuk meningkatkan
kemahiran murid menulis ayat berlapis dan ayat majmuk dengan menggunakan modul
ini sebagai panduan. Hal ini adalah kerana modul ‘Hey! CatchME’ ini adalah
sebagai asas menulis ayat dan sekiranya murid-murid telah menguasainya maka
tidak sukar untuk mengajar mereka tentang ayat-ayat tersebut.
Bibliografi (Kajian)
1. Margaret
Shanti David, Norhanim bt Abd Samat & Saodah bt Khalid. (2007). English Year 6 Textbook. Dewan Bahsa dan
Pustaka Kuala Lumpur
2. Unit
Perkembangan Kurikulum. Kementerian Pelajaran Malaysia. Huraian Sukatan Pelajaran Bahasa Inggeris Tahun 6
3. Huraian
Sukatan Tahunan Bahasa Inggeris Tahun 6, Daerah Kota Tinggi.
4. SASBADI.
Model UPSR Bahasa Inggeris. Petaling Jaya, Selangor.
Bibliografi
(Modul)
1. AJ
Thomson & A.V. Martinet: A Practical
English Grammar. (1989). Oxford University Press, Oxford.
2. Michael
Swan. (1989). Practical English Usage. Oxford
University Press, Oxford.
SOAL SELIDIK
2011
6 GEMILANG
Bil
|
SOALAN
|
JAWAPAN
|
|
YA
|
TIDAK
|
||
1
|
Adakah kamu
minat Bahasa Inggeris?
|
||
2
|
Adakah vocab kamu bagus?
|
||
3
|
Adakah kamu
mempelajari teknik menulis ayat sebelum ini?
|
||
4
|
Adakah kamu
hanya menulis sahaja sebarang ayat asalkan cukup lima?
|
||
5
|
Adakah kamu
terus menulis ayat setelah melihat gambar?
|
||
6
|
Adakah kamu
tahu maksud perkataan-perkataan yang kamu guna?
|
||
7
|
Adakah kamu
rasa teknik menulis yang telah dipelajari ini mudah difahami? (‘HoWheWhoWhAn’)
|
mohon share ya..
BalasPadamsangat menarik.
BalasPadamCikgu. boleh saya minta modul catch me.
saya baru mengajar tahun 6 kali pertama
Hi cikgu. Saya cikgu dari sekolah SKM. Kajian ini sangat menarik. Boleh saya guna modul catch me utk murid sekolah saya. Murid-murid sek saya kurang minat dalam Bahasa Inggeris. Mohon share cikgu. Terima Kasih.
BalasPadam